JEDNOSTKI

Tramwaj wodny to mały statek śródlądowy lub portowy przewożący ludzi pomiędzy kilkoma (kilkunastoma) przystaniami na stałej trasie i według określonego rozkładu jazdy. Podstawową różnicą w stosunku do promu jest to, że nie łączy dwóch punktów oddzielonych przeszkodą wodną, a kursuje po wyznaczonej trasie.
Tramwaje wodne są popularne na całym świecie, zwane WaterTaxi, WaterBus [E], Wassertaxi [D], Bateau-bus, Bateau-omnibus [F], Vaporetto [I], Речной трамвай [R]ostatnio coraz częściej doceniane także w Polsce.

ZOBACZ CERTYFIKATY, REFERENCJE i OPINIE

Linki do innych stron o żegludze śródlądowej:

 


Polski producent tramwajów wodnych: ALUMILEX GDYNIA produkuje jednostki wg nowych własnych projektów, na bazie produkowanych przez siebie kadłubów z aluminium. Wszystkie posiadają konstrukcję dwukadłubową, spawaną w CAŁOŚCI WYKONANĄ ZE STOPÓW ALUMINIUM, odpornych na korozję morską. Boczne kadłuby są połączone platformą usztywnionego pokładu. Oba kadłuby podzielone są na 5 przedziałów wodoszczelnych. Kabina pasażerska, całkowicie zakryta ustawiona jest centralnie na pokładzie. Kabina posiada duże okna, umożliwiające pasażerom obserwację na zewnątrz statku. W przedziale pasażerskim umieszczono wygodne fotele a także miejsca na wózki inwalidzkie. W części rufowej znajduje się toaleta z umywalką dla pasażerów. Stanowisko sternika znajduje się na z przodu kabiny pasażerskiej i zapewnia mu dobrą obserwację przestrzeni dookoła statku. Wymiary kabiny dopasowane są tak, że po bokach kabiny jest półpokład, umożliwiający załodze komunikację. Na dziobie i rufie znajduje się niezabudowana powierzchnia pokładu, umożliwiająca przemieszczanie się pasażerów w czasie wejścia i zejścia na ląd oraz pracę załogi w czasie manewrów.

 

ZASTOSOWANIE I MOŻLIWOŚCI WYKORZYSTANIA JEDNOSTEK SERII TW

Po pierwszym sezonie i opływaniu jednostki z pełna odpowiedzialnością możemy zasugerować przynajmniej trzy    poniższe zastosowania jednostek. Oczywiście w celu zoptymalizowaniu kosztów i amortyzacji jednostki można   te zastosowania połączyć w zależności od pory roku i sezonowości pewnych potrzeb, np:

  • jednostka komunikacyjna do transportu publicznego (tramwaj wodny) w okresie kwiecień – październik
  • jednostka turystyczna do obsługi atrakcji turystycznych w okresie lipiec – sierpień
  • jednostka szkoleniowo – dydaktyczna w okresie kwiecień-czerwiec, wrzesień-październik

 

Wykorzystanie komunikacyjne
Jednostka TW - 15  może być wykorzystana jako tramwaj wodny do przewozu pasażerów ( max 56 osób)  pomiędzy     kolejnymi przystankami . Bardzo dobra manewrowość jednostki pozwala na szybką obsługę  pasażerów na kolejnym   przystanku (przystani). Proponujemy użycie przystanków mobilnych wykonanych przez naszą firmę w postaci   pływających pontonów wykonanych w tej samej technologii ( aluminium) co statek, co pozwoli na uzyskanie   bezproblemowych cumowań i poruszaniu się pasażerów w tym także niepełnosprawnych (do czego statek jest   przystosowany)


Modułowa specjalna konstrukcja pływających pontonów pozwoli na:

  • umieszczenie przystanku w dowolnym miejscu cieku wodnego w zależności od potrzeb ruchu pasażerskiego,
  • specjalna konstrukcja pozwala na szybie przycumowanie i odcumowanie (bez użycia cum i ich obsługi) co upodabnia takie rozwiązanie do transportu drogowego lub szynowego (autobus, tramwaj)
  • zawsze ponton ustawia się na tym samym poziomie co jednostka, a tym samym zbędne są trapy komunikacyjne jednostka – ponton
  • modułowa budowa pozwala na podniesienie z wody na okres zimowy (lody) tym samym dźwigiem postawienie ich w jednym stosie ("jeden na drugim") co ma znaczenie ze względu na ograniczone miejsce składowania
  • pontony są w pełni bezpieczne - wielo przedziałowe, wypełnione styropianem z odpowiednimi zabezpieczającymi barierkami, ewentualnie wyposażone w wiatę dla oczekujących pasażerów. Pokład wykonany z materiałów antypoślizgowych

 

Wykorzystanie turystyczne
Jednostka może też być wykorzystana do typowych przewozów turystycznych.      Na rufie statku znajduje się przedział toalety, która pozwala na dłuższe przejazdy bez cumowania.      Zamontowane nagłośnienie pozwala na korzystanie z usług przewodnika, który przewożonym turystom może     objaśnić mijany krajobraz i inne atrakcje widoczne przez duże przejrzyste okna kabiny pasażerskiej

Dodatkową atrakcją jest możliwość oglądania podwodnej fauny i flory przepływanego akwenu (poprzez zamontowanie     kamery podwodnej, podłączonej do dużego monitora który znajduje się w standardzie statku)

 

Wykorzystanie  szkoleniowo - dydaktyczne   - "SZKOŁA NA WODZIE"
Poza sezonem letnim jest możliwość "przezbrojenia" pomieszczenia pasażerskiego na salę lekcyjno - laboratoryjną na  28 uczniów szkoły średniej. W miejsce siedzeń pasażerskich można zamontować 14 stolików uczniowskich (2 osoby  przy stole) i 4 stoły laboratoryjne. W ciągu 5 - 6 godzinnego rejsu proponuje się lekcje  (teoria) oraz zajęcia laboratoryjne. W ramach rejsu mogą odbyć się zajęcia z przedmiotów:

Geografia :obserwacje rzeźby brzegów i warunków hydrologicznych przepływanego akwenu

Biologia:

  • obserwacje podwodnej fauny i flory
  • obserwacje ptactwa wodnego
  • badanie mikroskopowe pozyskanych bezkręgowców i roślinności wodnej,

Chemia:

  • badanie wody ( skład chemiczny - zanieczyszczenia )
  • badanie osadów dennych
  • badanie chemiczne otaczającej atmosfery, i składu spalin silników spalinowych,
  • ewentualne badanie składu chemicznego paliwa używanego do silników spalinowych.

Fizyka

  • badanie temperatury i wilgotności otaczającej atmosfery
  • praktyczne pomiary prędkości jednostki
  • pomiary prędkości wiatru
  • zapoznanie się z pomiarem głębokości (echosonda zamontowana na statku)
  • zapoznanie się z działaniem radaru
  • zapoznanie się z działaniem ogniw fotowoltanicznych ( "solar" zamontowany na statku)

Elementy techniki okrętowej i bezpieczeństwo na wodzie

  • podstawowe wiadomości z zakresu budowy kadłubów statków
  • pływalność i stateczność,
  • podstawowe wiadomości z zakresu napędów jednostek pływających,
  • podstawowe wiadomości w zakresie zachowania się na statkach oraz zapoznanie się środkami ratunkowymi      Część sprzętu służącego do realizacji wyżej wymienionych zajęć jest na wyposażeniu jednostki, natomiast       pozostałe urządzenia będą kompletowane w zależności od potrzeb.

Firma nasza jest w stanie pomóc w zorganizowaniu (zestawieniu) ćwiczeń laboratoryjnych o tematyce podanej wyżej  w porozumieniu z Katedrą Technologii Chemicznej Politechniki Gdańskiej, z Instytutem Oceanologii PAN w Sopocie  oraz Wydziałem Biologii Uniwersytetu Gdańskiego. Istnieje także możliwość zorganizowania kursu (zajęć) dla   kandydatów(nauczycieli), którzy mieliby prowadzić zajęcia z młodzieżą na dwóch jednostkach pływających:

  • s/y PHOTON - Katedra Technologii Chemicznej PG
  • s/y OCEANIA - Instytut Oceanologii PAN




Firma ALUMILEX GDYNIA istnieje na rynku od 1994 roku. Produkcją katamaranów zajmujemy się od początku 2006 roku, jednak od 1994 roku produkujemy konstrukcje aluminiowe i stalowe w szerokim zakresie. Od tamtego czasu zdobyliśmy wielu stałych klientów wśród firm, instytucji i osób prywatnych. Od początku działalności zajmujemy się wszelkimi konstrukcjami z aluminium i stali nierdzewnej.

Copyright: Alumilex Gdynia. Projekt i realizacja: PodisPromotion